ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS PADA MATERI BENTUK PANGKAT, AKAR, DAN LOGARITMA DI SMK

Padhila Angraini, Rully Charitas Indra Prahmana

Abstract


This study aims to determine the understanding mathematical ability of tenthgrade vocational high school in making the exponent, squareroot, and logarithm. This research method used is Qualitative Descriptive. This abilityis known after all the student complete ten questions given instrument test was finding in the form of 10 questions understanding mathematical capability thathas valid and reliable. The subjects were 19 student of class X administrative office in SMK Muhammadiyah 2 Bantul in the academic year 2017/2018. This result of research show that less of understanding mathematical student of tenth-grade administrative office in operation of numeral and problems solving.

Keywords


Understanding Mathematical Ability; Qualitative Descriptive; Exponent, Square root, and Logarithm

Full Text:

PDF

References


Afrilianto, M. (2012). Peningkatan Pemahaman Konsep dan Kompetensi Strategis Matematis Siswa SMP Dengan Pendekatan Metaphorical Thinking. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 1(2), 192-202.

Alan, U. F., & Afriansyah, E. A. (2017). Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition dan Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 67-78.

Fauziah, A. (2010). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Melalui Strategi React. Forum Kependidikan, 30(1), 1-13.

Fitriani, K. & Maulana. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Kelas V Melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia, 3(1), 40-52.

Handayani, M., Mukhni, & Mirna. (2014). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Stray Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 56-60.

Herawati, O. D. P., Siroj, R., & Basir, M. D. (2010). Pengaruh Pembelajaran Problem Posing Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 6 Palembang. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 70-80.

Karim, A. (2011). Penerapan Metode Penemuan Terbimbing Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Dan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal penelitian pendidikan, Edisi Khusus(1), 21-32.

Kesumawati, N. (2012). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI). Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 30-44.

Lee, C., Li, H. C., & Shahrill, M. (2018). Utilising the Think-Pair-Share Technique in the Learning of Probability. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(1), 49-64.

Lestari, R. M., & Prahmana, R. C. I. (2018). Desain Pembelajaran Logaritma untuk Siswa SMA Kelas X. Jurnal Gantang, 3(1), 31-39.

Minarni, A. (2013). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Keterampilan Sosial Siswa SMP Negeri Di Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 162-174.

Murizal, A., Yarman, & Yerizon. (2012). Pemahaman Konsep Matematis Dan Model Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 19-23.

Novianda, R., Sudaryati, S., & Meiliasari. (2014). Mengembangkan Pemahaman Matematika Siswa Terhadap Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Dengan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (PMRI) Di SMP Negeri 1 Tambun Selatan. Jurnal Matematika FMIPA UNJ, 13(1), 119-131.

Prahmana, R. C. I. (2013). Designing Division Operation Learning in The Mathematics of Gasing. In Proceeding in The First South East Asia Design/Development Research (SEA-DR) Conference 2013 (pp. 391-398).

Purwasih, R. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Dan Self Confidence Siswa Mts Di Kota Cimahi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. Jurnal pendidikan matematika STKIP Siliwangi Bandung, 9(1), 16-25.

Putranti, S. D., & Prahmana, R. C. I. (2018). Kemampuan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Matematika Berbasis Masalah. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 2(1), 86-97.

Putri, S. D., Irwan., & Mukhni. (2014). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams-Assisted-Individualization Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas XI IPA SMAN 16 Padang. Jurnal Pendidikan Matematika, 3(3), 26-31.

Rofii, A., Sunardi, & Irvan, M. (2018). Characteristics of Students’ Metacognition Process At Informal Deduction Thinking Level in Geometry Problems. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(1), 89-104.

Ryandi, R. B., Somakim, & Susanti, E. (2018). Learning Combinations through “Handshake”. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(1), 105-118.

Sari, D. P., Nurochmah, N., Haryadi, H., & Syaiturjim, S. (2016). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Melalui Pendekatan Pembelajaran Student Teams Achievement Divison. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 16-22.

Sariningsih, R. (2014). Pendekatan Kontekstual untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 3(2), 150-163.

Subur, J. (2013). Analisis Kreativitas Siswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematika Di Kelas. Jurnal Penelitian Pendidikan, 13(1), 50-55.

Sulisworo, D., & Permprayoon, K. (2018). What is the Better Social Media for Mathematics Learning? A Case Study at A Rural School in Yogyakarta, Indonesia. International Journal on Emerging Mathematics Education, 2(1), 39-48.

Suratman, D. (2011). Pemahaman Konseptual Dan Pengetahuan Procedural Materi Pertidaksamaan Linear Satu Variabel Siswa Kelas VII SMP (Studi Kasus Di Mts Ushuluddin Singkawang). Jurnal Cakrawala Kependidikan, 9(2), 128-142.

Tanujaya, B. (2016). Development of an Instrument to Measure Higher Order Thinking Skills in Senior High School Mathematics Instruction. Journal of Education and Practice, 7 (21), 144-148.

Verowita, W., Murni, D., & Mirna. (2012). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Pemahaman Konsep Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 48-51.

Winarti. (2016). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Matematika Standar Kompetensi Pangkat Rasional, Bentuk Akar dan Logaritma dengan Penerapan Cooperative Learning Tipe Think-Pair-Share Siswa Kelas X TEI 2 SMK Negeri 1 Ngawi Tahun Pelajaran 2012-2013. Jurnal Ilmiah STKIP PGRI Ngawi, 1(1), 114-128.

Winayawati, L., Waluya, S. B., & Junaedi, I. (2012). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Dengan Strategi Think-Talk-Write Terhadap Kemampuan Menulis Rangkuman Dan Pemahaman Matematis Materi Integral. Unnes Journal Of Research Mathematics Education, 1(1), 65-71.




DOI: http://dx.doi.org/10.30862/jhm.v1i1.716

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

      


Journal of Honai Math
Universitas Papua
Jalan Gunung Salju, Amban,
Manokwari, Papua Barat - 98314
Telp. (0986) 211 430; Fax. (0986) 211 430
Email: journal.honai.math@unipa.ac.id


p-ISSN: 2615-2185 | e-ISSN: 2615-2193


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

JHM Visitors