DEVELOPING MATHEMATICS STUDENT ACTIVITY SHEET (SAS) IN TRANSFORMATION FOR SEVENTH GRADE STUDENTS OF SMP/MTs BASED CURRICULUM 2013

Noor Aini, Sumargiyani Sumargiyani

Abstract


This research aims to produce teaching materials in form of Student Activity Sheet (SAS) in transformations for students of class VII SMP/MTs based curriculum 2013 and to test the feasibility of SAS in mathematics learning. This research is a development with the steps of Research and Development (R&D) of ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The research is carried out at SMP N 1 Prambanan Sleman and SMP N 4 Kalasan Sleman. The research data is obtained from the questionnaire evaluation media matter by media matter experts, questionnaire evaluation media by media experts, questionnaire evaluation student responses by students. The research data are analyzed by the process of descriptive analysis and the process of analysis questionnaire with Likert scale. The results showed that the SAS of mathematics developed are good quality with an average percentage of ideals 82,416% and validity criteria by 68 < x < 84.

Keywords


Student Activity Sheet (SAS), the curriculum 2013, the transformation

Full Text:

PDF

References


Anisa, W.N. (2014). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Dan Komunikasi Matematik Melalui Pembelajaran Pendidikan Matematika Realistik untuk Siswa SMP Negeri di Kabupaten Garut. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(1), 8-15.

Ariani, A., & Widjajanti, D.B. (2013). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Geometri SMP dengan Pendekatan Open-Ended Berorientasi Kemampuan Berpikir Kritis. PYTHAGORAS: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(1), 21-32.

Desstya, A. (2014). Kedudukan dan Aplikasi Pendidikan Sains Di Sekolah Dasar. Publikasi Ilmiah UMS, 1(2), 193-200.

Dewi, A.P., Sarwanto, & Prayitno, B.A. (2014). Pengembangan Modul IPA Terpadu untuk SMP/MTs Berbasis Eksperimen pada Tema Fotosintesis untuk Memberdayakan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inkuiri, 3(3), 30-40.

Dewi, D.R. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Untuk Pembelajaran Permutasi Dan Kombinasi Dengan Pendekatan Kontekstual Untuk Siswa SMA Kelas XI. Jurnal Online Universitas Negeri Malang

Fannie, R.D., & Rohati. (2014). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Poe (Predict, Observe, Explain) Pada Materi Program Linear Kelas XII SMA. Jurnal Sainmatika, 8(1), 96-109

Fauzan, A. (2002). Applying Realistic Mathematics Education (RME) in Teaching Geometry In Indonesian Primary Schools. Research University of Twente December 2002

Haryati, S. (2012). Research and Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian dalam Bidang Pendidikan. Open Journal System Indonesia, 37(1), 11-26.

Machali, I. (2014). Dimensi Kecerdasan Majemuk Dalam Kurikulum 2013. Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 21-45.

Nawati, A., & Suparyan. (2015). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa(LAS) Pokok Bahasan relasi dan Fungsi Berbasis Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Siswa SMP/MTs Kelas VIII. AdMathEduSt, 2(1), 19-26.

Nopiyanti, N.L.P.A., (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Geometri Berbantuan Geogebra dalam Upaya Meningkatkan Keterlibatan dan Prestasi Belajar Matematika Siswa Kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 1(2), 1-12.

Sari, I.P., & Syamsi, K. (2015). Pengembangan Buku Pelajaran Tematik-Integratif Berbasis Nilai Karakter Disiplin Dan Tanggung Jawab di Sekolah Dasar. Jurnal Prima Edukasia, 3(1), 73-83.

Setyowati, R., Parmin, P., & Widiyatmoko, A. (2013). Pengembangan Modul IPA Berkarakter Peduli Lingkungan Tema Polusi Sebagai Bahan Ajar Siswa SMK N 11 Semarang. Unnes Science Education Journal, 2(2), 245-253.

Siagian, R. E. F. (2013). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Matematika. Jurnal Formatif, 2(2), 122-131.

Suti, M. (2011). Strategi Peningkatan Mutu di Era Otonomi Pendidikan. Jurnal Medtek, 3(2).

Syahrir. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika SMP untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 2(1), 436-441.

Taufikurrahman. (2015). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) untuk SMP Kelas VIII Materi Operasi Bnetuk Aljabar dengan Prinsip Belajar Bermakna. AdMathEduSt, 2(1), 201-210.

Tjiptiany, E. N., As’ari, A. R., & Muksar, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Inkuiri untuk Membantu Siswa SMA Kelas X dalam Memahami Materi Peluang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1(10), 1938-1942.

Wijayanti, F., & Widiyatmoko, A. (2015). Pengembangan LKS IPA Berbasis Multiple Intelligences pada Tema Energi Dan Kesehatan untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. Unnes Science Education Journal, 4(1), 772-779.

Wulandari, Y. I, & Khasanah, U. (2015). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa (LAS) Materi Statistika untuk Siswa Kelas VII SMP/MTs Berdasarkan Kurikulum 2013. AdMathEduSt, 2(1), 229-238.




DOI: http://dx.doi.org/10.30862/jhm.v1i1.804

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Indexed by:

      


Journal of Honai Math
Universitas Papua
Jalan Gunung Salju, Amban,
Manokwari, Papua Barat - 98314
Telp. (0986) 211 430; Fax. (0986) 211 430
Email: journal.honai.math@unipa.ac.id


p-ISSN: 2615-2185 | e-ISSN: 2615-2193


This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

JHM Visitors